indian express

The art of sneering at Modi: Express

Indian Express is breathless in rubbishing the recent speech of Prime Minister Narendra Modi in the Parliament that “democracy in India wasn’t the work of Pt. Nehru….but that it was in ragon (veins) of Indians.” In last one week, Ashutosh Varshney and D.N. Jha have hogged Express’ edit pages to sneer at the Prime Minister and swoon at Pt. Nehru as the reason India has democracy.

We know too well the design of such anti-India forces to blacken our glorious heritage. You call them stooges of Western powers (for whom democracy originated from Greece) or the lackeys of Left (sworn enemies of Hinduism) but never forget the vileness of these forces. They don’t mean good of you or me or our future generations.

Varshney defines democracy as one of elected governments and universal adult suffrage, a typical Western notion. Who are we to tell him that Pt. Nehru’s own mentor, Mahatma Gandhi took a dim view of such a democracy! Gandhi saw better merit in “Republics of Village” – a direct democracy rather than a representative democracy—in which India abounded.

Varshney’s second line of propaganda is that ancient India may have had Councils (Gana or Sangha) through which a King governed but a common citizen had no role to play. Here’s what the eyewitness account of Alexander’s campaign to India in the 4th Century BCE by a Greek historian Arrian states: “ (there were) free and independent Indian communities at every turn”.

Greek writer Diodorus Siculus mentions that he mostly came across cities in India which practiced a democratic form of government.” The reference was from an account of no less than Greek traveler Megasthenes who had covered the entire Northern India and went as far as Patliputra.

Varshney probably hasn’t heard of Kautilya or his Arthashastra in the 4th Century BCE which mentions “janapadas” (Republic) where craftsmen, traders and agriculturalists had their guilds and wealth earned from trade ran the political process.

Panini, in his Sanskrit Classic “Ashtadhyayi” mentions the process of decision-making in politics. He provides various terms for voting and decision making through voting. He also mentions that in these Republics “there was no consideration of high and low.” The Buddhist literature in Pali and Brahmnical literature in Sanskrit portray a complex scenario of different groups managing their own affairs.

Indeed, the non-Monarchical governments in India go back to Vedic times. Rig Veda (10/191/2) mentions that “all resources to all stake-holders must be distributed equally.”

As for Pt. Nehru and his democratic credentials, his very appointment as Prime Minister was as undemocratic method as you could come across in any world annals. Nobody voted for him, yet he was made Prime Minister after majority’s favourite Sardar Vallabhbhai Patel bowed to the tyranny of Mahatma Gandhi.

And before touting for “democratic” Pt. Nehru, Varshney also ought to have informed the readers that the first Prime Minister of India had indeed jailed Majrooh Sultanpuri for his poem which didn’t paint him in golden colours. No wonder, his daughter Indira Gandhi went a step further and imposed Emergency.

So much for “freedom of speech” and “freedom of expression” which Varshney calls essentials in democracy.

Aadhaar case: Why Express blanked police statement?

India Express, the pallbearer, err…flagbearer of Indian Mainstream Media, for two days running on its front page (there would be more Front Pages in coming days, be assured) has gravely stated (in its editorial) how the authorities are browbeating the journalists of this country.

The matter relates to a Tribune story in which one of its reporter could gain access to as many Aadhaar numbers as desired by buying a login and password for only Rs 500 only. Unique Identification Authority of India (UIDAI), Aadhaar’s regulatory body, in retaliation has gone to police, and lo and behold, all hell has broken loose. Indian Express, along with press bodies and Amnesty International, not to forget the Congress and other opposition skunks, are beating their breasts in mourning.

A few questions to these pall-bearers are in order. Let’s begin with Indian Express. My beloved newspaper, why have you chosen to blank (sic) the statement of Delhi Police of Sunday which could have answered most of your insinuations misleading your innocent readers?

The Police in its official statement has stated that UIDAI had filed a “open-ended” complaint with the former’s cyber cell which the Police later converted into an FIR. Why then defame a regulatory body with a “crime” they never committed? Why hide the facts?

Two, while you cry hoarse and run your throat dry, why not report that the FIR says “unknown” under the column “accused”? Why hide the facts?

When UIDAI hasn’t named Tribune or its reporter as “accused” how could it be an attack on the freedom of the press? Could reporting a sequence of events be construed as an attack on free press?

(We must chip in and be on our feet to applaud the Police. When fake MSMs are misleading the public and avoid/neglect official reactions, the regulatory authorities increasingly are resorting to Social Media, press conferences, advertisements and official statements to convey their side of the story. Way to go, folks).

Three, Indian Express actually should admonish fellow Tribune and its reporter for wasting Rs 500 when the allowed access is only to help personnel/officials address the grievances of citizens. Without security measures—highly encrypted ones—such as biometrics and iris, the newspaper report is not a “data breach” and can only be described as “misreporting” which the UIDAI has dryly noted.

Now let’s come to other jokers. Google practically has no trace of Editors’ Guild of India hard as I tried. No website. All I could do was to find it has just 2 tweets (yes, TWO!) since its’ joining in 2016. Such media-shy body is the custodian of free media in this country. The most my search could yield was a 2014 report which showed Barkha Dutt, Shekhar Gupta, Seema Chisti, Kumar Ketkar among others as its working committee members. And oh yes, Mrinal Pande as its specially invited member.

Indian Express quotes Editors’ Guild extensively and the latter is shown using grave words such as “booked” and “penalized” and “persecuted” when its just an FIR (converted too) and doesn’t name anyone as “accused.” Given the gravitas of this jury if it still happens to be around, you would believe the basic understanding of IPC is not beyond them. Surely, I do trust my washerman to come out with flying colours if he was subjected to such a test.

Such distinguished people ought to ask Indian Express–and themselves—whether betraying paying readers with fake news, and mounting a campaign in its support, amount to “cheating or loot” under the Indian Penal Code.

You also have Indian Women’s Press Corps in protest. Before you express your surprise at what’s our women journos grouse is in this case, you must be told the Tribune reporter happens to be a woman. Next time issues of “triple talaq” and other such matters flicker in your mind, my advisory is don’t look for the reaction of this august body. You see, women with pen aren’t the same as women under burqa.

And oh yes, there is Amnesty International too (Sorry folks, there was no prize for guessing). An important tycoon of “human rights industry.” An organization which is openly accused of being a “servant of US Warmongering Foreign Policy”, a ‘soft-power” of post-War colonialism, is outraged at the UIDAI move to protect its shed.

Let me share a fact-sharing website, Mental Floss, to bring a few truths on Amnesty International to light. The organization was inspired by the arrest of two Portuguese students in 1960 which may never have happened! This very organization had accused Nelson Mandela of promoting violence and didn’t campaign for his release in 1963-64. It concedes it takes money from governments “in some cases.”

Express surpasses itself in Sibal’s defence

Indian Express in its second lead on front page on Thursday have twisted itself into a tangle. Its’ murder of logic is something which Agatha Christie or Sherlock Holmes (or our own Col. Vinod) would utterly fail to solve.

Its’ Ayodhya story has so many loose ends that its multiple writers (the creditline is: Express News Service) could win world championship in “Fake News” but to pass them off as journalists is only possible in most creepy and insane mental asylum. And to think somebody actually cleared the copy and decorated the Front Page with it is Ripley’s textbook material. Such scripts can present the whodunit movie makers a guaranteed blockbuster.

The 1000-word gorilla of a story essentially tries to prove that Kapil Sibal was representing an individual client and not UP Sunni Waqf Board and the guy (Haji Mehboob) who snubbed Sibal on his unprompted remark “postpone-Ayodhya-hearing-till-July 2019” was not a member of the board.

Readers can read the entire Express story in this link and then most possibly would join me in posing a set of questions to the newspaper:

(a)    Even if Sibal is representing this individual client Iqbal Ansari (this guy must be rich to afford Sibal), his remarks have been disowned by Ansari himself. So whose case is Mr Sibal fighting? (our guess is Congress. Express could’ve asked even “piddi” to get this answer).

(b)    Express quotes a lawyer of the UP Sunni Waqf Board for claiming Haji Mehboob is not its member. It then quotes Mehboob for having met Sibal in Delhi three days ago. In what capacity? (for as per Express Sibal-Waqf Board-Haji Mehboob are all unrelated).

(c)     Express states that Mehboob replaced his father as a defendant in the Ayodhya case. Who’s the father? Express doesn’t make an effort to clarify.

(d)    Express brings All India Muslim Personal Law Board (AIMPLB) to buttress its story with this quote in support of Sibal. “…it was not the right time to take up the matter for final hearing.” But who’s AIMPLB? Isn’t the body in question in UP Sunni Waqf Board? Why not speak to them and find out whether they had authorized Sibal’s views or not?

(e)    For a moment, let’s admit AIMPLB is legitimate body to comment. Shouldn’t Express have asked them how they arrived at the conclusion that the “right time” has to be after July 2019?

(f)     Could it be that Express wasn’t able to access Sunni Waqf Board? But then how was it able to lay hand on one of its Advocates-on-Record and quote him extensively without asking the primary question: What’s UP Sunni Waqf Board stance?

(g)    What are readers supposed to make sense when it reads from other sources that UP Sunni Waqf Board chairman Zufar Ahmed Farooqi has said: “none of the members supported the view that the case be deferred.” (Express can claim it couldn’t get Farooqi on record. But would it carry Sunni Waqf Board’s views next day?)

Express then states that Modi has “picked up” the Sibal quote and goes on extensively to quote the latter, allowing him to offer his defence.

Sibal predictably lays into BJP and Prime Minister Narendra Modi, accusing them of having no principle in politics. He outlines the virtues of Congress and how it wants unity in the country. His grouse against employment, exports, GDP situation in the country is allowed full vent.

But Express fails to ask Sibal a basic question: Who do you think you were representing? Neither UP Sunni Waqf Board nor your independent client has supported your comment. If indeed you are present in the hearing as a lawyer and not as a politician, why colour the legal proceedings with apprehensions on political fallout in 2019 General Elections?

Express doesn’t ask some basic questions in this story. All it does is to sweat and put Sibal and Sunni Waqf Board in separate pigeon holes and labours to make them appear in better light.

The attempt is a massive flop. And even its diehard fans are asking: How come “journalism of courage” has turned into “gutter of journalism?”

 

Presstitutes fire salvo on Ayodhya; RSS’ Bhagwat is opening gambit

Before the Supreme Court begins the final hearings on the Ram Janmabhoomi case from December 5, India’s mainstream English media has begun pressing its foot on the propaganda gas pedal to portray the Hindu Right Wing in poor light.

Indian Express, as its front page lead story on Saturday, carried the comment of Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS) chief Mohan Bhagwat in Bengaluru that “Ram Mandir alone will be built, nothing else will be built.” The newspaper also published the outrage of Muslim law board’s hardliner Asaduddin Owaisi on the remark.

The Leftist media and academicians would look to spread lies and propaganda from now on against the idea of “Ram Mandir” as a violation of India’s secularist spirit and as a disregard to apex judiciary, Supreme Court.

So it’s time we firmly nail the lie of these presstitutes—both Lutyens Media and academicians of JNU kind—before they succeed in vitiating communal harmony and poisoning unsuspecting minds.

The litigation in Supreme Court was filed by parties in contention to the Allahabad High Court’s Ayodhya judgment on September 30, 2010 which ran into 8500 pages. (The entire judgment is available on the website of India’s National Integration Council: rjbm.nic.in).

The three-member High Court bench had then ruled that the “Babri Masjid had indeed been built on a religious Hindu site.“ The bench had further imposed respect for the verified Hindu convention of treating the site as Rama’s birthplace. (As an aside, even the 1989 Encyclopaedia Brittanica had mentioned Ayodhya Ramjanambhoomi as a Hindu temple destroyed in the name of first Mughal Emperor, Babur).

As can be imagined, the High Court bench had arrived at the judgment after years of diligence and painstaking research and cross-examination which validated the claims of Hindu Right Wing groups.

In 2002, High Court asked for Ground Penetrating Radar (GPR) to be used to confirm if the long-held tradition of a temple beneath the disputed Babri Masjid site was true. The verdict was overwhelmingly affirmative. High Court then asked the Archeological Survey of India (ASI) to verify the GPR claim with its own excavations.

The ASI report (ASI 2003) said: “Excavations at the disputed site of Ram Janmabhoomi-Babri Masjid was carried out by the ASI from March 12, 2003 to August 7, 2003. 82 trenches were excavated.” The ASI’s verdict was there are “remains which are distinctive features found associated with the temples of north India.”

It was a huge setback for “Ram Janmabhoomi” opponents. But more damning was the judicial word on the so-called academicians and experts for the fraud and wool they tried to pull over the eyes of the High Court bench.

The Allahabad High Court reprimanded the JNU “historians and academicians”, for their flawed research and vested opinions. One Professor Mandal, who had written a book against the Hindu claim, was found never to have even visited Ayodhya!!! These independent experts, historians and archaeologists had appeared on behalf of the Waqf Board.

One of the three judges, Justice Sudhir Agarwal, in particular, put these experts under judicial scrutiny. Most of these experts were made to depose twice.

These “historians”, before the ASI excavations, had said there was no temple beneath the mosque. Once the buried structure was under-earthed, they claimed it was a “mosque” or “stupa.”

They were then subjected to a grueling cross-examination by Justice Agarwal and his opinion runs over several pages in the final report. Damningly, these independent “historians and experts” were all shown to have connections. For example, one had done a PhD under the other, another had contributed an article to a book written by a witness.

These “historians” who had written signed articles and issued pamphlets, were found by the Honourable Judge to have an “ostrich-like attitude” to facts. The cookie crumbled quickly enough:

One Suvira Jaiswal deposed “whatever knowledge I gained with respect to disputed site is based on newspaper reports or what others (experts) told !!!”

Supriya Verma, another expert who challenged the ASI excavations, had not read the GPR survey report that led the court to order an excavation. Verma and Jaya Menon had alleged that the pillar bases at the excavation site had been planted but HC found their claim to be false. Verma had done her PhD under another expert Shereen Ratnagar who had written the “introduction” to the book of another expert Professor Mandal, who as said hadn’t even visited Ayodhya! Shereen Ratngar indeed admitted she had no field experience.

Justice Agarwal noted that opinions had been offered without proper investigation, research or study in the subject. The judge said he was “startled and puzzled” by contradictory statements. He referred to signed statements issued by experts and noted that “instead of helping in making a cordial atmosphere, it tends to create more complications, conflict and controversy.”

So mark out reports on Ayodhya issue in Lutyens Media from now on. Note down these reporters and authors who would flood you with reams of columns. Make a scrap of their lies, distortions and propaganda. For it sure is going to dominate your newspapers like Rohingya Muslims did not long ago.

Paradise Papers: BJP MP hauls Indian Express up!

(This is a reprint from NewsBred)

Bharatiya Janata Party Rajya Sabha MP, Ravindra Kishore Sinha, has sought Privileges Proceedings against top brass of Indian Express, namely, (a) Vivek Goenka, chairman; (b) Rajkamal Jha, chief editor; (c) Ritu Sarin and (d) Shyamlal Yadav on its “motivated attempt to tarnish his reputation” via expose on “Paradise Papers” on November 6, 2017.

In a letter written to Venkaiah Naidu, Chairman, Rajya Sabha, published as an advertisement in newspapers on Wednesday, Sinha has accused Indian Express of “unethical journalism…in the name of freedom of the press.”

Indian Express had alleged that Sinha was “illegally associated with (a) an offshore company, viz SIS Asia Pacific Holding Limited (SAPHL), incorporated in Malta; (b) that his nomination papers of Rajya Sabha election in 2014 didn’t declare his interest in offshore entities.

In his detailed letter/advertisement, Sinha has pointed out

  • Malta has an approved jurisdiction of full Double Taxation Avoidance Agreement (DTAA) with India and doesn’t amount to “tax evasion, money laundering or any malafide intent”;
  • His holding company recently underwent “in-depth scrutiny by the Securities and Exchange Board of India (SEBI)…covering all regulations, including the Companies Act, Income Tax Act, SCRA, Stamp Act, FIPB, FEMA etc…no deficiency was found in terms of compliance.”
  • Rajya Sabha nomination form requires only “provisions of details of Assets and Liabilities of which I am the owner or direct beneficiary” which is not true in Sinha’s case (see the full advertisement in pic).

Sinha’s anguish stems from a clearly “vested interest” of Indian Express in publishing the report—and a sneering a mocking version of it online—which he termed as “misleading and devoid of facts,” despite Sinha having shared the details with Indian Express !

Over to Sinha:

“These facts were transparently shared with the Indian Express team prior to publication of the news report. Despite that, they have carried the misleading report devoid of facts and indulged in reputation assassination for vested interests.”

“If the Indian Express claims to be the beacon of independent journalism, why are they not targeting other reputed public figures such as Sachin Pilot, P. Chidambaram, Pinarayi Vijayan etc who have all been named in the ICU Paradise Papers?”

“The Indian Express report is unethical journalism in the name of freedom of the press/freedom of speech and is motivated attempt to tarnish my reputation built over decades. It is extremely sad to see the high standards of neutral and independent journalism set by Ramnath Goenka being destroyed under the current editorial leadership.”

In one word: Damning!!!

One doesn’t know if Sinha tried to put this advertisement in Indian Express for it’s not in its today’s edition. Or, if he did and failed in his attempt. Still, the matter is now in public domain and Express would’ve to come up with an explanation.

At least the Privilege Proceedings against Indian Express is being sought for. Whether Editors’ Guild of India reacts to it is a guess as good as yours as mine. Press Council of India, a Central Statutory Authority, under the Ministry of Information and Broadcasting—Mrs Smriti Irani being at the helm—surely should step in as Fake News in Mainstream Media—Lutyens’ Media—is more rampant than ever.

MSM Fake News Monitor: Express on Akhlaq accused

Not a day passes when Indian Express doesn’t peddle in Fake News. The latest to catch my attention was on Sunday, the slug of which read: “Accused working with NTPC as contract employee.” (see pic).  This is with reference to a juvenile accused in the murder of Mohammad Akhlaq in a Dadri village two years ago.

Now who is the accused juvenile? Express doesn’t name him. Now how do they know it? There is another accused juvenile who said so to the newspaper. And what’s the name of this source-accused-juvenile? Express doesn’t name him either.

Maybe the newspaper is following the decent practice of not naming a juvenile till the charges against him is proved. (Never mind though the newspaper went to town in naming five “suspects”—or Sanatan Sanstha–for killing Gauri Lankesh which even the Special Investigating Team (SIT) know nothing about!).

NTPC promptly came up with an official rejoinder within a few hours of the Indian Express story. Pankaj Saxena, spokesperson for NTPC, Dadri, said as for juvenile accused being offered job “…none of them have been employed.”

This Express “rocket” had been launched on a carefully prepared communal ground. Express links the story to the BJP MLA of the constituency, Tejpal Nagar, for recommending a job. Recommending the job to the accused? No, but to the ‘bhabhi” of the accused! And is the “bhabhi” employed by the NTPC? No. Then who the hell is this accused juvenile who is working with the NTPC as contract employee about whom the newspaper has gone to the town? And about whom the BJP MLA is somehow projected as favouring in the background?

After naming BJP MLA Tejpal Nagar as favouring the family of this ghost-of-a-juvenile-accused, the Indian Express states that the NTPC hires locals “through a contractor, in this case an MLA.” A non-suspecting, gullible reader would immediately presume that Tejpal Nagar and this MLA are the same person. But “an MLA” is not “the MLA” and thus the Indian Express cleverly has covered its tracks, without dousing the insinuation.

In a rush to pull the wool over its’ readers eyes, Express doesn’t follow some basic journalistic principles. It makes no effort to explain what is an NTPC in this four-column story. NTPC is an acronym of National Thermal Power Corporation.

Predictably, Indian Express doesn’t carry the official rejoinder of NTPC in its today’s edition. May be it would in days to come or spin a new fantasy. The Fake Train of Indian Express keeps hurtling down its rubbery track at a breakneck speed every day without a care in the world for journalistic ethics or its paying readers or worrying about the censure from the Press Council of India. It remains un-derailed for the laws of this land have its hands full with the stains of a firecracker. Who has the time to be a vigilante on Holy Cows of Lutyens’ Media?

(Facebook has set out 10 tools to check Fake News. A few give-aways are headlines, source, evidence and photos. Indian Express on Thursday’s edition has been found out in peddling a Fake News).

 

MSM Fake News Monitor: Indian Express on PM’s EAC

Till a few years ago, it was quite a fun to “spot the difference” between two almost identical images. The challenge was irresistible with the taunt that the two images differed on at least 10 counts. You scratched your head, forgot the world, and strained your eyes and crowned yourself genius once the task was accomplished.

Reading Indian Express these days is an exercise of a similar order. You have to match the headlines, the text and the photo and then pour over inverted commas and quotes to understand where the mischief has been planted. It’s not an easy order for most such Fake News are spread over two pages and are 1000-plus words, relying on time-tested tactics that readers would give up after headline or a few first paragraphs.  It costs me hours but I have worked out a way to get through this maze. My strike rate is 99 out of 100 which is good enough and satiates my “spot-the-difference” urge.

First, of course are the stories on Front Page. Indian Express these days have reserved it to Modi-Centre-BJP bashing. (Now Yogi Adityanath is inching up the charts). Even on Front Page, the bigger decks accorded to a headline, the more reasons to suspect a mischief hiding in the text-matter. Most importantly, I make it a point to read the final two paras. It’s almost guaranteed that the saner, and the essential truth of the story, is in these two paras. After you read it, you go through the story backwards and spot the Fake News  It’s a science folks! You got to give the devil his due. (Oh, I am sorry. Leftists don’t believe in Gods or Devils).

There are a few other Fake News spotters in Indian Express. If there is any Front Page news on Dalits, you got to really flush your lens and go through it. Most likely, such stories appear in profusion before an Assembly elections. Many a times these stories are discredited—as you would find in this link of my aggregated stories in NewsBred. Either Indian Express doesn’t carry an apology—like the fake moustache story on Dalits in Gujarat recently—or the Fake-News-buster true account is buried in inside pages.

You could also be sure that the anniversaries of all unfortunate victims of Muslim community, Akhlaq and Pehlu etc, would deserve a Front-Page mega spread, most likely as anchor story. (Never mind, Hindu victims never get such a privilege, some would say not even our soldier martyrs). Now, you must watch out for June 23, 2018 when it would be a year to Junaid Khan’s unfortunate killing in Ballabhgarh. I am second-guessing, you would have an Indian Express anchor on Junaid Khan, come June 23 next year.

I am not even coming to JNU’s Kanhaiyas and Umar Khalids of our world. I am also not mentioning how the coverage of grieving parents and relatives of minority victims—mind you never a Hindu victim–sitting at Jantar Mantar or taking out a demonstration on Capital streets has half-a-page reserved for it. How BHU girls agitation is a news and not that of AMU protesting girl students. For these are subjective matters and is the prerogative of a newspaper. To push the agenda, our mainstream English media-the Lutyens’ Media—let’s its editorial spread of two pages to do the dirty job.

Our attention is Fake News and so we must return to the subject. The second lead of Indian Express today is: “Slowdown concern, need to push growth jobs: PM’s advisors

Quite a few things in this headline and the positioning of the story got my antennas up. I could smell Fake News in the use of “concern” and “PM’s advisors” in the headline. Would PM’s advisors really go public with their “concern” on the state of the economy? And the use of “PM’s advisors” and not the Economic Advisory Council (EAC) was a giveaway on who is meant to be a fall guy. All the economic ills of the country, by inference, must be put at the door of the Prime Minister. His own advisors are expressing concern at their own authoritarian ruler, that’s the inference.

The fake use of “concern” was easy to spot. The Express quoted part-time member Ashima Goyal that EAC would “work as a sounding board of ideas.” But Express cleverly preceded this quote with an inserted view of their own of “concern.” Read this particular para and make up your own mind:

There is a lot of concern about the economy today and the Council will “work as a sounding board of ideas”, EAC member Ashima Goyal said.

 (The Express cleverly held back the full designation of Ashima Goyal. She is a part-time and not full-time EAC member).

That being so, I poured over the rest of the lengthy story. Then I read the same story in Times of India and Hindustan Times. I was intrigued that the Times of India prominently put in a front-page lead box the view of another EAC part-time member Rathin Roy that “IMF’s growth projections are 80% wrong…World Bank’s growth projections are 65% wrong. The government’s estimates are right more than 90% of the time.” However, the front page 1000-plus wordathon of Indian Express has no mention of it at all!

It is such selective and distorted coverage which has made Indian Express lose all its respect in the eyes of the discerning readers. It is morally wrong, agenda-driven, and worse a case of cheating against its paying-consumers. When the readers are seeking true coverage and information, they are getting blighted and manipulated coverage. Indian Express must be having its own compulsion, their hands could be forced but the newspaper would do well to heed this opinion of one of its readers: “I haven’t seen any story which favours a Hindu viewpoint in Indian Express for ages, at least on front page).” The worst thing a newspaper could do to its reputation is to appear biased and agenda-driven.

Facebook has set out 10 tools to check Fake News. A few give-aways are headlines, source, evidence and photos. Indian Express on Thursday’s edition has been found out in peddling a Fake News).

MSM Fake News Monitor: Indian Express on Aadhaar

If you believe that under the preceding UPA government:

(a) lakhs of crores spent on subsidies and MGNREGA wages for the poor in this country were siphoned off;

(b) tens of thousands of fake PAN cards were in circulation;

(c) these fake identities helped the monster of drug-trafficking and terrorism;

(d) that Aadhaar’s non-implementation during UPA’s rule of 2009-2014—itself best known for scams—could have aided it;

Then the Fake News of the Indian Express on Thursday, “Aadhaar officials part of private firms that use Aadhar services for profit” is just for you.

Indian Express cites the example of three persons who were earlier part of Unique Identification Authority of India (UIDAI) and now are with Khosla Labs who are offering Aadhaar-related services to clients such as Hero Motors, Samsung, Ola, Hinduja Leyland Finance among others.

The premise of this 1000-word Front Page diarrhea–which incidentally has more words than those spoken by the Prime Minister of this country on Indian economy—isn’t clear. But by inference it’s seen as a “clash of interest” and that these three gentlemen, by virtue of their position, could have influenced the decision-making of UIDAI in their favour.

(i) Now, how could there be a “clash of interest” if these persons have either left or are on a sabbatical from UIDAI till 2018?

(ii) How could these gentlemen influence the UIDAI decision when the Information and Technology minister Ravi Shankar Prasad has already stated that the section 19(5) of the Aadhaar Act 2016 reads: “If any member, who is a director of a company and who as such director, has any direct or indirect pecuniary interest in any manner coming up for consideration at a meeting of the authority, he shall, as soon as possible after relevant circumstances have come to his knowledge, disclose the nature of his interest at such meeting and such disclosure shall be recorded in the proceedings of the authority, and the member shall not take part in any deliberation or decision of the authority with respect to the matter.”

The clarification by one of these three gentlemen to Indian Express that the Khosla Labs “went through the due process of applying for a licence with the UIDAI like all applicants” still didn’t deter the newspaper from going ahead with the Fake News.

The linking of Aadhaar with PAN cards and with banks and Income Tax returns etc. has hugely upset the corrupt ecosystem of the past which thrived on sucking the country hollow of all its vitality. Now endangered because Modi’s government thrust on transparency, these louts are making a last-gasp stand to keep the gravy train rolling.  The presstitutes are a willing ally for reasons which get you no prize from me for guessing.

(Facebook has set out 10 tools to check Fake News. A few give-aways are headlines, source, evidence and photos. Indian Express on Thursday’s edition has been found out in peddling a Fake News).

MSM Fake News Monitor: Express on Bhagwat

This has also appeared on NewsBred).

(Facebook has set out 10 tools to check Fake News. A few give-aways are headlines, source, evidence and photos. Indian Express, no surprises here, continues to be the leader of Fake News in Mainstream Media –call it Lutyens’ Media).

Indian Express today had a four-deck headline on its front page: “Farmers, small business must not suffer, RSS chief tells govt” (Sub headline: Mixes praise for Modi with caution, seeks “new provisions” in Valley).

On the parameters set out by Facebook, this is clearly a Fake News. RSS chief Mohan Bhagwat never said the “Farmers, small business” are suffering; and even if he thought so, he never addressed it to the government!

Indian Express chose “small business” as the essence of Bhagwat’s speech even though he had some quite explosive opinions on mischief-makers in today’s India: The RSS chief asked for some constitutional provisions of J & K to go; he wanted Rohingyas to be thrown out on security; and he exhorted those involved in cow-protection to keep up their good work and not be dissuaded by sinister coining of word “vigilantism” to make them appear criminal. Pointedly, Bhagwat asked: “Many activists who were peacefully involved in cow protection were attacked and killed. This issue is neither discussed nor being inquired into.” (His entire speech can be watched here).

Yet, Indian Express found merit in giving a Fake Headline to Bhagwat’s speech. They ignored the sumptuous praise which Bhagwat had reserved for Prime Minister Narendra Modi. The evidence of their foul play is the headline in its web-edition: “RSS chief praises Modi”, some 20 hours earlier before it was fabricated for the print edition!

One can understand this anxiety of a mouthpiece of Left ideology to keep harping on India’s economy in view of the forthcoming Gujarat assembly elections. Such assault on India’s economy also finds expression in running down “Bullet Train,” more so in the wake of recent stampede tragedy in Mumbai.

Thus you have a story running down “Bullet Train” in Lutyens’ Media. Today, Express has given big displays to P. Chidambaram, Raj Thackeray and Uddhav Thackeray, so much so that it almost makes up the entire Page 9. Never mind, such set of people not long ago were worrying that speed of our trains haven’t changed since 1971. This sort of ideology was against metro in cities. Remember the outrage on Mumbai-Pune expressway project? It is this expressway which has made Pune so alluring to corporate and IT sectors. Yojana Bhawan had once declared the Maruti Project as a pipedream. Such ideology couldn’t care less that land prices along the Bullet Train would shoot up and bring a great deal of investment, growth and jobs.

Bullet Train as such is not a Fake News in Indian Express but when politicians and media work in tandem, who are we to disbelieve our politicians and Lutyens’ Media are not part of the same ecosystem which is intent on spreading mischief, a softer version of Fake News?

Another such example of acting in concert is on Kancha Ilaiah Shepherd, director of a centre in the Maulana Azad Urdu University in Hyderabad. The man has gone berserk in claiming his life is under threat for writing books such as : “Post-Hindu India, Buffalo Nationalism, Untouchable God” etc. Among his suggestions are to say prayers in English. For the last four months, this ecosystem of mischief and fake news are fuelling each other on Shepherd.  Yesterday it was Indian Express, today it’s Times of India which has splashed his interview in its edit page. No prizes for second guessing that ScrollWire etc have long set the agenda rolling.

Now all those who interview Shepherd, don’t ask him some simple questions: “Sir, why you have nothing ever to say about the discrimination and oppression within Muslim communities?” Or “Sir, why don’t you mention the Reservations which the state grants to your oppressed community of Dalit-Bahujan, depriving many meritorious of the upper castes?” Or, “Sir, any views on why the Leftists, whom you support, have zero representation of Dalit-Bahujans in their top hierarchy?”

Such agenda is visible everywhere. Today, in Indian Express we have a full page interview with a Magsaysay award winner outlining the system’s failure. The less said about Magsaysay awards the better for the CIA-Ford Foundation links in its background are unmistakable. Arvind Kejriwal, or Manish Sisodia, would certainly have something to say on it.

Then there are two pages on the plight of manual scavengers in Indian Express. There are many reasons to sympathize with their plight; but every reason to condemn the attempt to link it with Swachh Bharat mission and by inference show it in poor light. Even as the word is pouring in on Swachh Bharat’s success.

MSM Fake News Monitor: Indian Express on BHU

(Facebook today came out with a full-page advertisement in Indian Express (September 26, 2017) with 10 tools for a reader to check if a news is fake. It asks readers to check headlines, evidence, photos, source to spot a Fake News. It’s a good reference point to monitor our English national dailies—Lutyens’ Media– who abound in Fake News. It’s a start today and we would gradually warm up to daily planting of Fake News by mainstream media.)

Indian Express today had 7 stories on Banaras Hindu University (BHU) violence, running from its Front Page to multiple pages inside its Delhi edition. It fails the Facebook Fake News Challenge on multiple counts.

EVIDENCE: A front page piece attributes several issues which girl hostellers face in BHU. There is not a SINGLE source attributed!!! Further there is no attempt to investigate—in this or in any other BHU story in Indian Express today if there is truth in (a) Outside BHU elements creating ruckus; (b) attempt to destroy the University property; (c) police targeting only these “troublemakers” (d) BHU Vice-Chancellor alleging protests politically motivated.

Interestingly, THE PROTESTORS THEMSELVES SAY THE OUTSIDE ELEMENTS HAVE CAUSED THE TROUBLE!!! Why Express has made no attempt to investigate it? Or other news reports? (see image)?

SOURCE:  Seema Chisti writes thus on Edit Page in today’s Express: “BHU has pushed for no Wi-Fi (How can the new VC risk Wi-Fis, as girls would watch porn). Meat-eating must be curbed and early bedtimes enforced. The VC, who defended RSS ideas, was keen to stamp out any trouble in BHU.”

The Facebook Fake News Challenge asks readers to be sceptical of the source you don’t trust. Seema Chisti falls in this bracket. She never mentions she is Seema Chisti Yechury, wife of Communist powerhead, Sitaram Yechury. Readers can’t be faulted if she is perceived as part of Communist propaganda machine.

One, there is Wi-Fi in girls’ hostel (so they can watch porn, Ms Chisti). Two, meat-eating is not curbed (Extra Rs 30 ensure it); Three, early bedtimes are not enforced–Girl students can take permission from BHU authorities and stay out as long as they want.

Let’s not even stoop to reply her charge on the BHU VC having RSS leaning (And why readers must not presume you are a Communist loudspeaker, Ms Chisti?)

HEADLINES:  The Front Page headline of “Why women BHU students are separate and unequal” is classically ambiguous. You can interpret it both ways—that WHY SHOULD girls have separate rules or WHY SHOULD NOT there be separate rules.. But for the standard tactics of misleading headlines, I would give a more concrete example.

On Page 11 of Indian Express, one of its exclusive story has this headline: “Rohingya illegal, purse-strings open for Lankan Tamil refugees”. Now this headline clearly aims to influence the readers that the Modi government is discriminatory; it has one policy for Rohingya Muslims and another for Non-Muslims. What it shamelessly hides is that Rohingyas are ILLEGAL IMMIGRANTS and not REFUGEES! So the two instances can’t be compared. Unless the newspaper sees no difference between apples and oranges.

As an aside, click on this link to see how from politicians (Ashok Gehlot, Sanjay Sharma), to journalists (Mrinal Pande, Swati Chaturvedi) to lawyers (Prashant Bhushan) have blatantly peddled lies on the BHU affair and make up your own mind on these Fake News Promoters.

(Post Script: Mainstream Media Fake News Monitor isn’t exclusive to this writer. Any discerning reader who spots Fake News in our mainstream media can use the platform and share it with others—but don’t forget to tag the headline MSM Fake News Monitor. Only then we would know the extent to which Lutyens Media lies).